Project: Bewegen(d) kan je leren

De overgang van de lagere naar de middelbare school is voor veel kinderen een grote stap. Als brugpieper komt er van alles op ze af: nieuw gebouw, nieuwe docenten, andere kinderen en vooral een berg aan huiswerk. Met name dat laatste kan er nog eens voor zorgen dat jongeren minder tijd vrijmaken voor bewegen en sporten. NAC Maatschappelijk wil met ‘Bewegen(d) kan je leren’ laten zien dat buiten zijn en lekker bewegen bevorderend werkt voor hun leerprestaties én mentale gezondheid.

Duwtje in de rug(zak)

‘Bewegen(d) kan je leren’ komt voort uit het Playing for Success programma dat NAC Maatschappelijk al 14 jaar inzet voor de groepen 7 en 8 van de basisschool en de eerste twee klassen van het voortgezet onderwijs. Dit tienweekse traject, waarin kinderen volop bewegen en sporten, is in het bijzonder bedoeld om kinderen die om sociaal-emotionele redenen (tijdelijk) niet optimaal presteren, een duwtje in de rug te geven.

Parel van het Zuiden is parel voor het brein
Je hersenen functioneren beter als je regelmatig naar buiten gaat en lekker beweegt, zo blijkt uit onderzoek van onder andere hersenwetenschapper Erik Scherder. Niet gek dus dat Playing for Success leidt tot meer zelfvertrouwen en motivatie en daardoor tot betere (school-)prestaties. En precies om die reden wil NAC Maatschappelijk het programma breed gaan inzetten op middelbare scholen in Breda. Zo komen niet alleen kwetsbare jongeren in aanmerking, maar doen álle leerlingen van de klassen 1 en 2 positieve leerervaringen op door te bewegen.

Leerlingen denken mee over het beweegprogramma

Met de financiële steun van onder andere BrabantSport Fonds zijn docenten gedetacheerd om de groepen te begeleiden. Zij komen uit de onderwijshoek en weten dus precies wat de behoeftes en mogelijkheden zijn. Samen met een groep leerlingen stellen zij een passend programma samen dat vóór de zomervakantie van 2025 van start gaat. Het betreft een pilot, dus voordat ‘Bewegen(d) kan je leren’ na de zomervakantie breed wordt ingezet, kan er waar nodig nog worden aangepast en bijgeschaafd.

Profvoetballers in de klas 
NAC Maatschappelijk verwacht zo’n 80 procent van de Bredase brug- en tweedeklassers te kunnen enthousiasmeren voor bewegen. In het begin van het schooljaar zijn er meerdere contactmomenten en in januari/februari nog een keer. Docenten en mentoren hebben dan voldoende tools en handvatten om hun klassen ook daarna volop in beweging te houden. De zogenaamde Beweegpot – met onder andere filmpjes en bijbehorende beweegoefeningen van NAC Breda spelers – moet hieraan bijdragen. Want hoe leuker de schoolgaande jeugd sport en bewegen gaat vinden, hoe beter ze in hun vel zitten. En dat bevordert natuurlijk ook de schoolprestaties!

014
013
012

Partners

Maatschappelijke partners