Ongebonden sporten met CityLegends

Één keer per jaar geven we de bal aan de Brabander. Iedereen kan dan een projectplan indienen bij het BrabantSport Fonds. Waar het plan aan moet voldoen? Het moet bijdragen aan een gelukkiger én daarmee sterker Brabant door sport. We hebben vele mooie inzendingen gekregen. Na de selectie zijn er acht winnaars overgebleven. De initiatiefnemers achter de projectplannen hebben inmiddels allemaal een cheque ontvangen. Maar wie zijn deze initiatiefnemers, wat voor projectplan hebben zij ingediend en hoe gaan ze de financiële steun vanuit het fonds inzetten? Elke week lichten we het plan van een van de winnaars uit en krijg je alle ins & outs te horen. We vervolgen de reeks met CityLegends.

Verschuiving
De laatste jaren heeft er een verschuiving plaatsgevonden in het Nederlandse sportlandschap; jongeren willen steeds meer zelf bepalen waar, met wie en wanneer ze sporten. Dit concludeerde Jimmy, de initiatiefnemer achter CityLegends, na het spreken van meer dan 500 Brabantse jongeren. Volgens Jimmy moet sporten en bewegen vrijer, digitaler en beter passen binnen de huidige idealen van jongeren. ‘Een tijd geleden hebben we een onderzoek gedaan voor de gemeente Breda, waaruit bleek dat jongeren en met name jongeren uit de urban scene vrijer en meer ongebonden willen sporten’, legt Jimmy uit. Echter weten jongeren vaak niet de juiste sportplekken te vinden die aan dit behoeftepatroon voldoen. Er wordt dan uitgeweken naar do-it-yourself plekken die de jongeren maken of plekken die doorgaans niet zijn bedoeld om te sporten, zoals parkeerplaatsen. Jimmy besloot de handen ineen te slaan met de gemeente Breda en samen te kijken naar waar het nog aan ontbreekt op het gebied van urban.

CityLegends-app
‘Soms willen de jongeren mensen ontmoeten buiten hun eigen groep of willen ze meer competitievorm hebben’, zegt Jimmy. Met dit in het achterhoofd werd de CityLegends-app gelanceerd. ‘We zijn nu bezig om de app verder te verbeteren dankzij feedback van gebruikers en de gemeente Breda. Daarna willen we de community sterker maken door evenementen te organiseren, te laten zien wat er te doen is in de buurt en de appgebruikers zelf challenges en competities aan te laten maken.’ Zo’n challenge is anders dan een traditionele sportwedstrijd. De challenges zijn namelijk veel meer vormvrij en creativiteit is een belangrijke factor. Als iemand een cool trucje doet, moet weer iemand anders getriggerd worden om daar overheen te gaan. Op deze manier zijn jongeren op een laagdrempelige manier sportief bezig.

Activatiecampagne
Jimmy wil met de financiële steun vanuit het fonds een activatiecampagne opzetten. Hij legt uit hoe hij dit voor zich ziet: ‘We gaan samen met de mensen die zijn aangesloten bij de app allerlei challenges in Breda opzetten. Hiermee willen we een toffe beleving creëren voor de lokale community in Breda en tegelijkertijd andere mensen inspireren om urban te beoefenen.’ De app is de drijvende kracht achter de activatiecampagne, waarmee er wordt toegewerkt naar een digitale urban club met als motto dat je niets moet, maar dat alles kan. Door het uitbouwen van de app, kunnen er steeds meer challenges worden georganiseerd samen met de huidige community, waardoor zij sterker verbonden raken. Daarnaast is het plan om de competities via social media te verspreiden, zodat ook nieuwe mensen aanhaken. ‘Dankzij de financiële steun vanuit het BrabantSport Fonds wordt de app echt levendig en kunnen we een kickstart maken, daarna is het aan de community zelf om het balletje vooruit te blijven duwen.’